Morotslimpa

Elin skriver:
 

Har haft en helt fantastisk helg med syster och hennes sambo här. Vi har inte gjort så mycket annat än fikat och ätit mat hela helgen...
 
Just nu vet jag inte vad det är med mig när jag handlar. Jag kommer alltid hem med massa otippade grejer. Som exempel var jag på ÖB idag för att köpa en sopborste. Och kom hem med makrill i tomatsås...jösses. Samma sak förra veckan, då det var extrapris på morötter. Så vad gör man med två kilo morötter? Jo man bakar morotsbröd!
 
 
 1 limpa
 
2 dl grahamsmjöl
5 dl vetemjöl
25 g jäst
3 dl vatten
1 1/2 tsk salt
2 små morötter, fint rivna
1/2 dl solrosfrön
 
Rör ut jästen i vattnet. Blanda ner salt, solrosfrön och morötterna. Arbeta ner mjölet så degen släpper från kanten. Jäst 45 minuter och knåda sedan degen ordentligt på mjölat bakbord. Lägg degen i en smord form och jäs 30 minuter. Sätt ugnen på 225. Grädda mitt i ugnen ca 25-30 minuter.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0