Kålpudding

Louise skriver:
Ibland blir jag så vansinnigt sugen på riktig gammaldags hederlig husmanskost.
Gick och suktade efter kålpudding i flera dagar och tillslut tog jag mig i kragen och satte igång och det blev sådär gott som jag trodde det skulle bli. Inte sista gången jag gör denna rätt...
 
Ca 4 port.
 
Ingredienser:
1 kålhuvud à 1 3/4 kg
2 msk smör
salt och peppar
2 msk sirap
600 g blandfärs
2½ dl vatten
1 ägg
1 msk soja
 
 
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 175°C.
  • Strimla kålhuvudet, skär bort den hårda stocken. Smält matfett i en stor stekpanna eller stekgryta. Lägg i kålen och bryn den lätt. Rör om så att kålen inte bränns. Salta och peppra lätt. Ringla över sirap. Ställ åt sidan medan du blandar färsen.
  • Blanda blandfärs med vatten, salt, peppar, ägg och soja. Lägg hälften av kålen i en ugnssäker form. Bred över färsen och täck med resten av kålen. Grädda i ca 45 minuter, 175°C. Servera med lingonsylt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0