Formkaka med choklad

Louise skriver:
Dessa kakor bakade alltid mamma när det var dags för kalas. Receptet hade fallit i glömska men för ett tag sedan kom jag att tänka på dem, och jag hade som tur var sparat receptet.
De var lika fantastiskt goda nu som då. Men det går åt en hel del smör...
 
Ingredienser:
 
Smeten:
300 g smält smör
3 dl havregryn
1 ägg
3 dl socker
5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
 
Chokladsåsen:
150 g smör
2 msk kakao
1 dl grädde
2 dl socker
1 msk vetemjöl
 
Gör så här:
Rör ihop ingredienserna till kaksmeten. Klicka ut den i aluminiumformar eller pappersformar.
Grädda i 200°C ca 9 min.  tills de fått lite färg.
Blanda under tiden alla ingredienser till chokladsåsen i en kastrull och låt den koka upp.
Tag ut kakorna då de är gyllenbruna. Tag två teskedar och pressa ett litet hål i varje kaka.
Häll chokladsåsen i hålen och grädda ytterligare 4-5 min.
Låt svalna på galler. De går utmärkt att frysa.
I bakgrunden syns farmors äppelkaka
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0