Citronsaltad lax Mexicana

Louise skriver:

Nu var det dags för matkasse nr två från jobbet.
Då jag själv inte är överdrivet förtjust i lax köpte jag till en bit sej till mig så fick sambon o syrran dela på laxen.
 
Ingredienser till 4 port:

1½-1 kg lax med skinn
Flingsalt
Citron
Svartpeppar
Ugnsfolie
 
Salsa verde:
3 tomater
1 vitlöksklyfta
1 kruka gräslök
1 kruka koriander
1 huvudsallad
3 msk inlagd jalapeno
3 msk olivolja
1 tsk strösocker
 
Till Servering:
Sparris
Paprika
Majskolv
Gräddfil
Tortillabröd
 
Gör så här:
Gnid in köttsidan på laxen/sejen ganska rikligt med salt, peppar och citron.
Vik ett folieark dubbelt så att det blir lika långt som fisken och lägg på fisken.
Lägg foliarket på grillen alt. i en ugnsfast form.
Grilla under lock 25-30 min, alt sätt in i ugnen i 175 grader tills innertemperaturen är 52 grader.
 
Salsa verde
Dela och ta bort kärnorna i tomaterna. Skala och skiva vitlöken.
Skär gräslöken i cm-långa strån.
Skär av korianderbladen med ca 2 cm stjälk. Ansa salladen.
Mixa tomatköttet med de nadra ingredienserna till en jämn salsa,
Smaksätt med salt och peppar.
Grilla grönsakerna på grillen alt. i grillpanna.
Värm tortillabröden.
Servera laxen med grillade grönsaker, salsa verde, gräddfil och tortillabröd.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0