Grovt danskt rågbröd

Elin skriver:
 

Jag har tröttnat lite på att baka sirapslimpor även om det är smaskigt.Så jag kände för att göra ett riktigt mustigt mörkt bröd, och himlans, vad smaskigt detta är! Det ska skäras i tunna skivor om du inte vill tugga i en evighet...
Receptet är från mammas Allers nr.5 men lite omgjort såklart ;)
 
 
 
 
 
1 stort (och tungt!) bröd
 
Skållning
2 dl rågkross
1 1/2 dl solroskärnor
1/2 dl linfrön
2 tsk malen spiskummin
2 1/2 dl kokande vatten
 
25 gjäst
2 1/2 dl vatten
1/2 dl mörk sirap
5 dl/ 300 g rågmjöl
2 1/2 dl/ 150 g vetemjöl
ca 8 g salt (typ 1 tsk)
ca 2 msk rågsurdeg (valfritt)
 
Börja med skållningen. Blanda alla torra ingridienser. Rör ner vattnet och blanda noga. Plasta in bunken och låt stå minst 1 timme men gärna 1 dygn (min stod ca 6 timmar).

Lös jästen i vattnet. Blanda ner skållning med resten av ingridienserna och arbeta till en jämn deg. Skrapa ner degen i en smord form och jäs ca 40 minuter. Värm ugnen till 250 grader.
 
Skåra brödet. Här lät jag min deg jäsa ca 30 minuter till vilken inte receptet sade. Men jag ställde min ovanpå ugnen för lite extra värme, då degen är ganska tung och kompakt. Nåväl, sedan ska du grädda brödet. Ställ in det i ugnen och sänk till 180 grader. Grädda sedan i nederdelen av ugnen 90 (!) minuter. Vila gärna brödet ett dygn. Jag högg in någon timme efteråt och det var gott det med...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0