Parisbröd

Elin skriver:
 

Jag njuter för fullt av mitt sommarlov och kan då passa på att baka tidskrävande bröd. Vad passar då bättre än en Parisbröd, eftersom jag har bokat en Parisresa i augusti för mig och min vän =)
 
Surdegsbröds-recepten kommer såklart härifrån
 
 
 
 
1 stort bröd
 

På kvällen
50 g  rågsurdegsgrund
100 g  vatten
60 g  rågmjöl

Blanda ihop surdegen med mjöl och vatten i en bunke. Täck bunken med plast och låt stå i rumstemperatur under natten.

På morgonen
300 g vatten
480 g  rågsikt
12 g salt

Tillsätt de nya ingredienserna i bunken med surdegen och rör ihop alltsammans. Jäs ca 45 minuter.

 

Ta sedan tag i degen och vik kanterna mot mitten. Arbeta runt degen och jäs 45 minuter. Upprepa vikningen 3 gånger, jäs sedan 1 1/5 timme.

 

Mjöla en handuk rikligt och stjälp upp degen. Platta ut den till en fyrkant och vik sedan kanterna mot mitten. Vänd så skarven kommer nedåt. Slå in brödet i handduken. Jäs ca 1 timme.

 

Sätt i god tid ugnen på 250 grader och ställ in en plåt. Stjälp över brödet på ett bakplåtspapper och ta hjälp av en skärbräda för att brödet ska glida ner på plåten. Snitta brödet. Släng in lite vatten på botten av ugnen oh grädda sedan 15 minuter. Sänk till 200 grader och vädra lite då och då. Efter 25 minuter till bör ditt bröd vara klart, knacka på undersidan och låter det då ihåligt är det färdigt. Låt svalna på galler utan handduk, och förvara utan plastpåse runt (annars försvinner den knapriga skorpan).

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0