Bröllop och cheesecake med bär

Elin skriver:
 
I helgen som var hjälpe jag till på ett bröllop, då min vän Stoffes pappa gifte sig. Min uppgift var att sköta kyckling-wooken, vilket jag gjorde på en stor Per Morberg-stekhäll. Gissa om jag kände mig lite cool då Stoffe berättade att Per Morberg hade använt just den stekhällen...
 
Nu till dagens recept. En maffig cheesecake är det inte mycket som slår. Denna variant är toppad med en hel hög med bär, samtliga är faktiskt plockade här i trädgården (och längs med vägen). Sommaren är helt enkelt underbar!
 
 
 
8-10 personer.
Receptet är härifrån, men lite omgjort
 
15 digestivekex
100 g smält smör
400 g philadelphia
2 ägg
1 dl socker
1/2 burk kesella
Rivet skal av 1 citron
1 tsk vaniljsocker
Bär till garnering
 
Sätt ugnen på 200 grader. Mixa kexen i en matberedare och blanda sedan ner smöret. Mixa lite till och bred sedan ut i en springform. Grädda mitt i ugnen 8-10 minuter.
 
Vispa ägg och socker, meninte alltför poröst. Blanda ner philadelphian och kesellan och vispa snabbt ihop det. Rör sedan ner citronskal och vaniljsocker. Häll smeten på kexbotten och grädda ca 25-30 minuter. Låt svalna, gärna över natten. Garnera med färska bär.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0