Bönbrownies

Elin skriver:
 

Jag har hittat massa recept på browies baserade på bönor, men de har ofta innehållit ganska krångliga ingridienser såsom kokosolja eller agavesirap. Så jag googlade runt lite,och här hittade jag ett enkelt recept. Och så gott det blev! Precis lagom kladdiga och ingen kan gissa att de är bakade på bönor och en bonus är då att de är naturligt glutenfira. Nackdelen är att man kan få ganska ont i magen av att äta för många...
 
 
 
Bönbrownies
125 g smör
200 g mörk choklad, ca 70 %
380 g svarta bönor
3 msk kakao
1 dl mandel
3 ägg
½ dl sirap
½ dl honung
Flagad mandel att toppa med

Sätt ugnen på 175° och hacka sedan chokladen. Smält smöret och tillsätt 160 g av chokladen, rör tills den smält. Mixa bönor, kakao och mandel tills det är en slät smet. Tillsätt chokladblandningen och mixa lite till. Vispa äggen i en annan skåblanda sedan ner sirapoch honung och vispa detta fluffigt och vitt. Blanda ihop båda smeterna. Rör ner resterande chokladbitar. Häll smeten i en pappersklädd form,strö på flagad mandel och grädda mitt i ugnen i 30 minuter. Kakan ska fortfarande vara kladdig i mitten men ha stelnat i kanterna. Låt gärna stå i kylen över natten
 
 
Toppa med grädde och färska bär (alla bär på bilden är för övrigt plockade i mammas fina trädgård...).
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0