Qournburgare

Elin skriver:
 

En av de få saker jag kan längta efter sedan jag slutade äta kött är hamburgare. Hamburgare, kålpudding och blodpudding. Inte vet jag vad det säger om mig, men dessa qournfärsburgare är himla goda hur som hellst. Mina tidigare erfarenheter av vegobiffar är att de är svåra att få och hålla ihop men dessa är hur smidiga som hellst. Det kan dock hända att man får slänga i mer potatismjöl eller ströbröd om smeten är lite lös.
 
Receptet kommer ursprungligen härifrån
 
 
 
 
 
3-4 hamburgare
 
Du behöver
150 g quornfärs/sojafärs
1 ägg
2 msk potatismjöl (ev.mer)
1/2 dl riven ost
En skvätt grädde
1 pressad vitlöksklyfta
Salt
Peppar
Valfria kryddor, typ chilli och paprikapulver
Ev. ströbröd
Olja + smör till stekning
 
Tina färsen i rumstemperatur. Blanda ner ägget, potatismjölet och resten av ingridienserna. Tänk på att krydda ordentligt! Forma färsen till burgare (är färsen för lös, tillsätt potatismjöl eller ströbröd).
 
Smält smör i en stekpanna ochhäll i en skvätt olja ( så inte smöret bränns).
Stek burgarna gyllene på båda sidor, men vänd dem inte för tidigt då de riskerar att falla isär.
 
Servera med klassiska tillbehör, såsom bröd, klyftpotatis, ketchup, inlagd gurka, lök och så vidare.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0