Oxfilé provencalle

Louise skriver

Nu äntligen börjar det lugna ner sig på jobbet efter julens packande av revbensspjäll, köttkorvar och grisfötter samt nyårets putsande av oxfilé... Jag ville inte vara sämre än kunderna och eftersom vi var bortbjudna på nyår så gjorde jag  en pre-nyårsmiddag med en utmärkt Brasiliansk oxfilé minsann...
Tänk bara på att man luktar MYCKET vitlöke efter den här middagen...
Nu ska jag plocka ut ostpajen ur ugnen, tillverkad på resterna av förra veckans ostbricka
 

Ingredienser för 4 personer

1 kg potatis
8 vitlöksklyftor
50 g smör, rumstempererat
2 tomater
1 skiva vitt bröd
1 kvist persilja
salt och peppar
600 g oxfilé
12 färska, medelstora champinjoner

Gör så här

1. Tag ut köttet i god tid så att det är rumstempererat när det skall anrättas. Sätt ugnen på 225 grader. Skala, skiva och skölj potatisen under kallt rinnande vatten. Skala och pressa vitlöken och blanda hälften av vitlöken med halva mängden smör.
2. Stek potatisen gyllenbrun i det resterande smöret i en stekpanna. Tillsätt resterande mängd vitlök och efterstek tills potatisen är mjuk. Varmhåll på uppläggningsfat.
3. Dela tomaterna, gröp ur dem och blanda tomatköttet med rivet bröd och hackad persilja. Lägg tillbaka blandningen i skalen och toppa med en smörklick. Gratinera i mitten av ugnen i 10-15 minuter.
4. Salta och peppra köttet och bryn det runt om på i smör i en stekpanna på medelstark värme så att det får fin färg. Efterstek på svag värme ca 15 minuter om köttet ska vara rött inuti, efter ca 20 minuter om det ska vara rosa. Skär svampen i fyra delar och stek den. Tag upp köttet och låt det vila minst 10 minuter.
5. Skiva köttet och lägg det på potatisen. Fördela vitlökssmöret på köttet. Garnera med tomater och svamp.


Kommentarer
Postat av: Åsa F.

Det här är nog min favorit! Jag älskar doften av vitlök och det härliga vitlökssmöret som smälter. Fast visst stinker man dagen efter, men vad gör det. Det märks ju att man ätit nåt gott i alla fall. Jag tittade nyligen i en sån där gammal "mina vänner"-bok som man hade som ung och tom där står det att min favoriträtt var oxfilé provencale. Då var jag 9 år!
Ha det bra! / Åsa

Svar: Härligt att ha så utvecklad smak redan som 9 åring. Själv skrev jag nog blodpudding o bacon på sådana frågor, och det håller fortfarande =)/Louise
Elin Karlsson

2013-01-08 @ 10:23:37
URL: http://keramikrik.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0