Nybörjarlimpa, korgjäst sådan

Elin skriver:
 

När man hälsar på mamma kan man passa på att använda julklappen hon fick av mig, nämligen en jäskorg! Då kan man få såhär tjusiga bröd...

Förslagsvis kan man baka nybörjarbröd, ursprungligen är receptet från Söta saker. Se bara till att mjöla korgen ordenligt och innan man använder den första gången ska den oljas in. Det fungerar toppen!
 
 
 
Nybörjarbröd, 1 limpa
 
25 g jäst
3 dl ljummet vatten
1 tsk salt
2-3 msk sirap
6 dl rågsikt
+ linfrön, russin, aprikoser och annat som du tycker är smaskigt
 
Smula ner jästen i en bunke, rör sedan ut den i lite vatten. Tillsätt allt utom mjölet och rör runt. Blanda ner nästan allt mjölk och knåda till en deg. Låt jäsa 30 min.
 
Knåda ut degen på ett mjölat bakbord. Om du använder jäskorg så mjöla den. Annars formar du bara en limpa och lägger på bakplåtspappersklädd plåt. Lägg limpan i jäskorgen och jäs 30 min. Sätt ugnen på 225 grader.
 
Stjälp upp limpan på en plåt med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen ca 25 minuter.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0