Vetekex

Elin skriver:
 

Igår skulle jag skriva hemtenta. Istället råkade jag baka kex till kvällens ost/vin/spel-kväll. Well, då skriver jag idag (söndag) istället tänkte jag. Det lilla problemet var att jag råkade komma hem halv 5 imorse. Det jag har skrivit på hemtentan idag bör nog läsas igenom en annan dag känner jag...
 
Nåväl, kex var det ju! Istället för köpekex kan man baka egna. Det är lätt även om det tar lite tid att kavla degen supertunnt och stansa ut kexen. Håll bara koll för de bränns på nolltid i ugnen!
 

 
 
Många små kex
 
50 g smör
2,75 dl vetemjöl
1 dl vatten
1 tsk timjan
1 tsk salt
 
Smält smör till pensling
Salt
 
Sätt ugnen på 225. Blanda sedan samman alla ingridienser till en smidig deg. Kavla ut tunnt på mjölat bakbord, stansa ut kex (med ex. ett glas eller kakmått) och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Nagga kexen med en gaffel. Pensla med smält smör och strö över salt. Grädda 6 minuter mitt i ugnen,men ha koll under tiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0