Saftig rågsiktslimpa

Elin skriver:
 

Lagom till jul har jag åkt på mördarförkylningen som har rubbat mina smaklökar och mitt doftsinne. Kul när jag hade tänkt ta smakprov på alla julgodisar idag....Men jag håller tummarna att smaken återvänder innan julafton!
 
Här är ett recept på en saftig limpa som bör vara perfekt på julbordet! Det kommer härifrån...
 
 

 
 
2 limpor
50 g jäst
1 dl vatten
4 dl mjölk
50 gram smör
1 dl ljus sirap
2 tsk salt
7 dl rågsikt
8 dl vetemjöl
 
Smält smör och blanda sedan ner vatten, mjölk och sirap i kastrullen. Värm till 37 grader/fingervarmt.
Smula jästen i en bunke och blanda ut med degvätskan. Rör ner mjölet och knåda tills du får en smidig deg som släpper från bunkens kanter. Jäs degen 45 minuter. Dela degeni två bitar och knåda försiktigt på mjölat bakbord. Forma till två limpor och låt jäsa 40 min på bakplåtspappersklädd plåt. Grädda i nedre delen i ugnen på 200º i ungefär 30 minuter. Låt svalna under duk på galler.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0