Zucchinikaka

Elin skriver:
 

Igår fyllde jag år, 21 närmare bestämt. I söndags firade vi och därför hade jag såklart bakat kakor. Denna kaka blev smaskig, och det är kul att gissa den hemliga ingridiensen. Kakan påminner mycket om morotskaka och den är väldigt saftig. Dock föredrar jag nog ändå morotskaka =)
Receptet är härifrån
 
 
 
 
Zucchinikaka med citronfrosting
 
3 ägg
2 dl solrosolja
2 dl riven zucchini
2 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk kanel
1/2 msk ingefära
 
200 g philadelphiaost
50 g smör
2 dl florsocker
Saft och skal av en citron
 
 
Vispa ihop ägg och socker tills det är fluffigt. Vispa ner oljan. Riv zucchinin och krama ur vätskan ordentligt. Rör ner de torra ingredienserna och zucchinin, blanda väl. Smöra och bröa (jag brukar ta mannagryn) en form med löstagbara kanter. Häll i smeten och grädda på 200 grader i ca 40-50. Kakan skall vara torr i mitten när du tar ut den. Låt svalna och ställ sedan i kyl över natten.
 
Vispa samman philadelphiaost och mjukt smör. Vispa sedan ner sockret samt saften och rivet skal från citronen. Bred ut över kakan när den svalnat.
 
 

 
 
- ''Du måste lägga ut denna på bloggen sedan?''
Självklart Malin! Varsegod =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0