Knäckekex

Elin skriver:
 
Efter att bokstavligen varit ute och cyklat hela förmiddagen är jag trött. Råkade cykla fel och det tog 40 minuter att komma fram istället för 10. Men väl framme, då målet var en second hand-affär, kom jag ut en trasmatta, en pocketbok, tvågarnnystan, en bricka och en tavelram rikare. Plånboken blev 62 kr fattigare vilket kändes helt okej. Dessutom hann jag med en sväng förbi Lager 157, och shoppade en kofta, innan jag cyklade på 10 minuter hem.
Jaja, nu kan jag äta lite mer kakor i eftermiddag istället...
 
Här är ett perfekt snacks, antingen med pålägg eller som de är. Tänk på att kavla riktigt tunnt bara.
 
 
 
 
Ca 2 plåtar
 
25 g jäst
2 dl vatten
1/2 dl olja
1 1/2 tsk salt
3 dl rågmjöl
3 dl vetemjöl
Valfria kryddor, ex fänkål
Flingsalt
 
Rör ut jästen i ljummet vatten. Tillsätt resten av ingridienserna (utom flingsaltet) och arbeta degen smidig. Jäs ca 15 minuter. Sätt ugnen på 250grader.  Strö ut rikligt med mjöl och kavla degen tunnt. Strö över flingsalt och kavla försiktigt ner det i degen. Lägg på plåt som en stor kaka, eller dela i småbitar innan. Annars delar du dem på plåten. Grädda mitt i ugnen ca 5 minuter, och passa noga! De är väldigt lätta att bränna....

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons Kök

Låter helt perfekta att servera med lite olika röror på till drinktilltugg!

Svar: Nackdelen är att de försvinner så fort bara...=)
Elin Karlsson

2013-04-09 @ 20:44:08
URL: http://martenssonskok.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0