Stekt strömming med gräddkokt savojkål, svamp och lingon

 
Louise skriver:
 

Stek strömming är bland det godaste jag vet. Här kombinerade jag det med en ny bekantskap, savojkål. Och jag lovar, detta kommer jag göra fler gånger. Så fantastiskt gott!!! Denna kålstuvning borde dessutom passa till köttbullar, pannbiffar, köttfärslimpa m.m.
 
4 port.
Ingredienser:

Strömming, så mycket man själv vill ha
Ströbröd alt. rågmjöl att panera strömmingen i
½ savojkålshuvud
2 dl skivad svamp, t.ex. kantareller, trattkantareller eller champinjoner
1 gul lök, hackad
1 msk smör
3 dl vispgrädde
1 kvist timjan
2 msk grönsaksfond
1 dl rårörda lingon
salt och peppar
 
Gör så här:
Pannera strömmingen och stek den i smör.
Skär bort rotstocken på kålen, strimla den fint och skölj ordentligt.
Koka strimlorna hastigt i lättsaltat vatten.
Låt rinna av.
Fräs svamp och lök i smör i en stekpanna några minuter.
Tillsätt kålenm och rör runt.
Häll över grädde, tillsätt timjan och fond.
Låt sjuda ca 10 minuter.
Vänd ner lingon.
Smaksätt med salt och peppar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0