Thai fishcakes

Louise skriver:

Efter att tidigare arbetat i fiskaffär har jag nu bytt bransch och ska börja i köttavdelningen på ett ICA. Detta ska bli mycket spännande... bl.a. ska jag lära mig stycka kött, en riktig utmaning. Men oj vad det ska bli kul att lära sig!
Jag antar att det kommer komma en hel del köttrecept från mig nu när jag har en hel köttavdelning att botanisera i så därför kommer det nu ett härligt fiskrecept som lite avslutning på den perioden. Givetvis kommer jag inte sluta äta fisk, men som sagt var, det kommer nog en hel del köttrecept här fram över, men nu,
THAI FISHCAKES
 
4 personer
ca 30 min
 
Ingredienser:
450 g skinn- och benfri vitfiskfilé, t.ex. kolja eller sej
1 msk fisksås
2 msk potatismjöl
1 rejäl näve färska koriander + extra till servering
1 msk röd currypasta
1 röd chili, skivad + en extra till servering
2 vitlöksklyftor, finhackade
ca 5 cm färsk ingefära, finhackad
1 lime, finrivet skal samt saft + limeklyftor till servering
15 gröna bönor, fint skivade
5-6 salladslökar, grovhackade
4 msk olja
sweetchili-sås till servering
 
 
Lägg fisken i en matberedare och mixa några sekunder till en slät smet.
Tillsätt fisksås, potatismjöl, koriander, currypasta, chili, vitlök, ingefära, limeskal samt limejuice och mixa igen tills allt är väl blandat.
Ta ut kniven ur matberedaren och blanda ner bönorna samt ungefär hälften av salladslöken.
fukta händerna, forma smeten till 12 bollar och platta ut dem till biffar.
Hetta upp oljan i en stor stekpanna och stek biffarna ca 2 minuter på varje sida.
Lyft dem försiktigt ur pannan, lägg upp dem på ett fat och garnera med resten av salladslöken, koriander och chili.
Servera genast med limeklyftor och sweetchili-sås.
Smaklig måltid
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0