Lingonglass

Elin skriver:
 
Förra veckan hälsade mamma på och då passade jag på att göra glass. En alldeles perfekt anledning till att inviga mina nya martiniglas =) Detta glassrecept är ett jättebra grundrecept som går att variera i evigheter. Speciellt gillar jag att man anväder hela äggen, så man inte får massa vitor över...
Detta är även mitt bidrag till Månadens sötsak!
 
 
 
Lingonglass med vaniljfudge, 3-4 portioner
 
2,5 dl mjölk
2 st ägg
1,25 dl strösocker
2 dl vispgrädde
1 msk vaniljsocker
Några bitar vaniljfudge ( lösgodis)
 
Lingon + socker + vatten
 
Börja med att värma upp mjölken. Vispa ägg och socker och tillsätt mjölken. Koka på svag värme tills smeten tjocknat, gör inte äggröra! Låt svalna i kylen. När smeten är kall, tillsätt vaniljsockret och grädden (ovispad).
 
Lingonsås/sylt.
 
Koka upp lingon med lite vatten och valfri mängd socker till en sylt. Smaka av ( den ska vara rätt besk för att bryta av mot sötman i glassen)
 
 
Kör smeten i glassmaskin. Dela fudgen i småbitar och ha i smeten mot slutet.Varva sedan glassmet och lingonsås i en bunke. Frys minst 4 timmar.
Kan tänka mig att det blir gott att ha kolasås till detta...
 
Men nu ska jag återgå till mitttentapluggande. Mmm, agroekologi...
 
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0