Ostpaj

Elin skriver:
 
Igår skrev jag min första tenta någonsin. Sjukt nervöst innan, under och nu när jag väntar på resultatet. Men det var skönt att vakna upp en morgon och inte ha tentaångest...
Ska koppla av lite i helgen för två fina vänner kommer på besök! Har bakat en maffig chokladkaka som står i kylen och väntar.
 
Igår fyndade jag en billig prästost på ICA  tack studentrabatt!) så idag blev det ostpaj till lunch,smaskigt!
 
 
4 portioner
 
Pajdeg
 
3 dl rågsikt
100 g smör
2 msk vatten
2 msk linfrön
Salt
 
Fyllning
 
2 ägg
2 dl mjölk
200 g riven ost
10 oliver, grovt hackade
2 soltorkade tomater, grovt hackade ( mest för de råkade finnas i kylskåpet...)
Några kvistar färsk timjan
Salt, peppar
 
Börja med att nypa ihop smöret med linfrön och mjöl. Tillsätt vatten och tryck ut degen i en pajform. Ställ kallt 30 minuter. Nagga och förgrädda sedan skalet 10 minuter i 225 grader ( täcker man kanterna med folie glider de inte ner).
 
 
Vispa ihop ägg och mjölk med salt, peppar och timjan. Blanda ner osten.
 
Fördela oliverna och de soltorkade tomaterna i pajskalet. Häll på äggstanningen och grädda tills pajen fått fin färg och stannat, ca 30-35 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0