Kanelbullar

Elin skriver:
 
Missade totalt att de släppte biljetter till Eurovision song contest idag. Min nylagade armbandsklocka gick sönder. Jag ramlade med cykeln när jag hade handlat och 50 meter senare ramlade cykelkorgen av (!) och det rullade körsbärstomater lite överallt....suck.
 
Tänker pigga upp mig med lite linssoppa och tanken på att jag ska sepndera nästföljande tre dagar med att enbart smaka saker uppe i grythyttan. Och nästa helg åker jag till Göteborg för att träffa finaste Lollo, Judith och gamla arbetskollegor. Underbart!
 
Lyckades få ett fint brännmärke när jag bakade bullar förra helgen, men smarriga blev de! ( dock lite suddig bild). Dettarecept är också himla smaskigt ( bloggens första!)
 
 
 
 
 
Ca 20-25 stycken
 
1/2 paket jäst (à 50 g)
50 g smör
3 dl mjölk
1/2 dl socker
1 krm salt
8 dl vetemjöl
 
50 g smör
2 msk kanel
1/2 dl socker
 
Ägg
Hackad mandel
 
Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37°C. Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig.Tillsätt resten av degvätskan, socker, salt och nästan allt vetemjölet, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig den släpper bunkens kanter. Låt jäsa övertäckt ca 30 min.
 
Rör smöret smidigt med socker och kanel till fyllningen. Ta upp degenarbetsbänk och knåda den smidig med det sparade mjölet. Kavla ut degen till en platta och bredfyllningen. Rulla sedan ihop den från långsidan. Skär rullen i ca 2 cm breda bitar. Lägg bitarna med snittytan upt i formar.
 
Låt bullarna jäsa under bakduk ca 20 min. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över den hackade mandeln. Grädda bullarna mitt i ugnen i 250°C, ca 8 min. Låt kallna eller ät alldeles nybakta och varma =)
 
Här är jag med och tävlar om ett fint cupcakeställ!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0