Monas fisksoppa

Louise skriver:
På min förra arbetsplats arbetade en kvinna som heter Mona i köket. Henne kunde man fråga om recept, och vilka recept man fick. Bland annat fick jag tips om en fantastisk fisksoppa som är ganska enkel att laga och som blir gudomligt god. I går kväll hade jag lite bjudning och bjöd då på denna underbara soppa... Då jag höftade ganska mycket när jag lagade soppan så blir alla mått ungefärliga...

Ugn: 175°
Till en jätteladdning soppa behövs:
1 nät (ca 1 kg) färska blåmusslor
ca 5 gula lökar
ca 5 vitlöksklyfot
ca 1 kruka persilja
ca 5 msk olja
ca ½ dl fiskfond
ca 5 dl vatten
ca  5 dl vitt vin
ca 1,2 kg vit fisk - vi hade marulk och havskatt
ca 800 g räkor med skal
ca 5 st palsternackor
ca ½ stor rotselleri
ca ½ stånd stjälkselleri
ca 5 paket krossade tomater
bladkrydda, t.ex. salvia
ca 2 msk honung

Gör så här:
Tvätta musslorna. Släng de trasiga. Knacka de som är öppna i diskbänken. OM de sluter sig går de att använda, annars släng.
Fräs lök, vitlök och hälften av persiljan i olja.
Tillsätt musslorna, nästan allt vin, nästan all fond och allt vatten.
Sätt på lock och koka tills musslorna öppnat sig, ca 5 min.
Under tiden, skala och skär rotfrukterna i bitar.
Ta upp musslorna och låt resten fortsätta koka.
Tillsätt rotfrukter, honung, bladkryddan och krossade tomater.
Låt stå och småputtra medans det andra blir klart.
Skär fisken i bitar och lägg i en ugnsfast form.
Häll på resten av fiskfonden och det vita vinet.
Krydda med bladkrydda.
Sätt in i ugnen ca 15 min.
Skala räkorna.
När fisken är klar, häll i spadet från formen i soppan.
Tillsätt fisken, musslorna och räkorna i soppan precis innan servering.
Servera med aioli och ett gott bröd.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0