Pocherad torsk med brynt kaprissmör och rostad färskpotatis

Elin skriver:
 
När man har sommarjobbat 6 dagar i sträck varav två lätt kaotiska med nya arbetsuppgifter och diskberg utan dess like njuter jag som aldrig förr av en ledig söndag!
 
Hela dagen har jag bakat bröd, kokat rabarberkräm och pysslat. Till lunch kände jag för en vardags-lyxig rätt och himlans vad gott det blev!
 
 
1 portion
 
1 torskbit, 150 g
 
En klick smör
Kapris
 
Färskpotatis
1 klick smör
Lite olivolja
Flingsalt
Peppar
1 kvist rosmarin
 
Potatis
Börja med att sätta ugnen på 250 grader. Koka potatisen halvmjuk och blanda sedan med smör, olivolja, flingsalt och peppar. Lägg i en ugnsfast form och rosta ca 15-20 minuter tills potatisen fått fin färg. När den är klar klipper du över en kvist färsk rosmarin och rör runt.
 
Fisk
Koka under tiden upp vatten som du saltar rätt mycket. När det kokar, lägg i torskbiten och låt sjuda 2 minuter. Dra sedan av kastrullen från plattan och låt stå ca 5 minuter.
 
Brynt smör
Smält en klick smör i en kastrull tills det börjar dofta nötaktigt. Rör då i önskad mängd kapris.
 
Lägg upp på en tallrik och ös smöret över fisken. Servera med gröna bönor.
 
 
Nuväntar jag på att mamma ska sluta jobba så vi kan fika på nybakat bröd. Det kan ju dock hända att man tar sig en liten smakbit först...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0