Raggmunk med fläsk

Louise skriver:
En av mina absoluta favoriträtter är just raggmunk med fläsk, så igår fick jag för mig att göra denna underbara rätt. Lyckades med konststycket att klippa mig i fingret samtidigt, men det är en annan historia...



4 port
Ingredienser:
2 dl vetemjöl
1½ tsk salt
5 dl mjölk
1 ägg
700 g vinterpotatis

Tillbehör:
Stekt fläsk
Lingonsylt

Gör så här:
Mät upp mjöl och salt. Tillsätt hälften av mjölken och vispa ihop till en klimpfri smet.
Vispa i rsten av mjölken och ägget. Skala och riv potatisen fint.
Blanda genast ner potatisrivet i smeten så att det inte mörknar.
Klicka i lite fett i stekpannan. Lägg i ca ½ dl smet per raggmunk i pannan, bred ut dem och
grädda några minuter på varje sida på svag till medelstark värme.
Servera med fläsk och lingon.

Kommentarer
Postat av: Emmy

Det är så konstigt med raggmunkar. Jag älskar verkligen alla former av potatis, men har svårt för raggmunkar. Min svärmor håller dock på att omvända mig ;-)

2012-01-06 @ 00:30:16
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Helena / Bara en kaka till

Åh, raggmunk är ju bara så gott! Stackars dig med fingret, hoppas det inte är så hemskt som det låter... Önskar dig en fin lördagskväll!

2012-01-07 @ 20:42:27
URL: http://www.baraenkakatill.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0