Knäckebröd

Elin skriver:

Inför jul fick jag för mig att baka knäckebröd. Spännande projekt det där. Några svällde upp som flygande tefat i ugnen och andra blev kolsvarta( kan vara för att jag glömde bort dem...). Men de flesta blev smaskiga, lite mjuksega sådär. Dock rostade jag dem längre i ugnen efteråt, annars blev de för mjuka. Receptet kommer härifrån



Till 24 knäckebröd:
5 dl mjölk
0,5 msk honung
0.5 msk sirap
1 tsk salt
1 tsk fänkålsfrön
1 tsk hel kummin
10 g färsk jäst
2 dl vetemjöl
7 dl grahamsmjöl

Mortla kryddorna och värm dem sedan ihop med mjölk, sirap, honung, salt till 37 grader. Smula jästen i en bunke och lös upp den i degvätskan.Tillsätt lite mjöl i taget tills den går ihop och blir en mjuk och elastisk deg. Sätt ugnen på 225 grader.Låt degen jäsa i bunke under bakduk i cirka 60 minuter.

Kavla ut runda, tunna kakor på ett väl mjölat bakbord och nagga dem med gaffel. Grädda i mitten av ugnen i 2-3 minuter tills brödet fått lite färg, vänd sedan bröden upp och ner och grädda någon minut till. Låt svalna på brödgaller.

Jag lät de vara kvar i ugnen på eftervärme ca 20 minuter till. Glöm inte bort dem bara för då blir det såhär:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0