Frökex

Elin skriver:
 

När man är argför att tandställningen lossnat direkt efter en lagning får man riva ut recept ur tidningar i väntrummet, även ur senaste numret av Året runt. Japp, oskriven regel.
Så dessa livsfarligheter kan man baka samma dag och hoppas att tandställningen sitter kvar. Än så länge håller den, peppar peppar...
 
 
 
 
Två långpannor
 
2 dl rågmjöl
2 dl havregryn
1 dl solrosfrön
1/2 dl linfrön
1/2 dl sesamfrön
1/2 tsk salt
3 1/2 dl vatten
Flingsalt
 
Blanda samtliga ingridienser och låt svälla 5 minuter. Sätt ugnen på 125 grader och bre ut smeten tunt på två bakplåtspappers-klädda plåtar. Lättast är att använda en slickepott. Strö över flingsalt. Grädda mitt i ugnen ca 1 och 1/2 timme.
 
Enligt receptet ska man skära dem i bitar efter 1 timme, men då var mina stenhårda. Så vill du slippa bryta hela kakan ska man nog göra skåror i smeten innan gräddning. Att min smet sedan fastnade i pappret är en helt annan historia...

Kommentarer
Postat av: jennifer

Hejsan! ja jag tycker verkligen att vi alla borde träffas snart :D

2012-12-19 @ 11:21:00
URL: http://jennnifercarlssson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0