Choklad-knäck-fudge

Elin skriver:
 
Finaste mamma var och hälsade på i helgen och då passade jag på att göra julgodis som hon kunde ta med sig hem (så jag slipper ta så himla mycket på tåget...). Det blev en slags knäcktryffel, supergoda!
Perfekt också att jag hade kvar massa mörk choklad (runt 6 sorter i småbitar) kvar sedan i onsdags då vi hade smakprovningar i skolan. Japp, det är sådant vi gör på sensorikkursen, gnäller på att vi provar för mycket choklad. Och på onsdag ska vi laga tre-rätters med en kock som ansvarat för nobelmiddagen två år i rad. Tror ni jag gillar denna kursen? =)
 
 
 
 
 
ca 50 tryfflar
 
2 dl socker
2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 msk smör
100 g mörk choklad
 
Blanda socker, sirap och grädde i en tjockbottnad kastrull. Koka på medelvärme tills smeten klarar ett kulprov ( droppa lite smet i kallt vatten, går den att forma till en kula är den klar). Det kan ta allt mellan 15-45 minuter.
Under tiden smeten kokar kan du hacka chokladen. Klä också en ugnsform eller liknande ( ca 20x20 cm) med bakplåtspapper.
 
När smeten är färdigkokad, blanda ner smör och choklad i smeten. Rör tills det blir en slät smet och häll den sedan i formen. Låt stelna ca 2 timmar och skär sedan upp i rutor. Förvara i kylskåp.
 
 
 
 
 
Igår var mamma och jag på Noras julmarknad, det var rätt fin utsikt över sjön =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0