Chokladtryffel i fina askar

Elin skriver:
 
För någon månad sedan fyllde en vän till mig år och detta skulle firas! Hela historien innefattar en fest mitt ute i skogen, punktering på en landsväg mitt ute i ingenstans kl. 01.00, fel storlek på fälgkorset, ett platt reservdäck och och himla snälla okända människor med en motorservice-buss. Ja, så här i efterhand är det skoj i alla fall =)
 
 
 
 
 
I present gav jag en påse med body lotions, duschcrémer och sådant och så gjorde jag en liten fin pralinask i matchande färger. Den fylldes med enkla praliner, som tyvärr inte smakade hallon. Dock var de galet goda ändå =). Vill man att de ska smaka mer ska man nog använda någonmer koncentrerad smak, typ Baileys eller koncentrerad saft.
 
 
 
 
 
 
 
150 g choklad
0,5 dl florsocker
1 dl grädde
100 g rumstempererat smör
1,5 msk smaksättning ( i mitt fall saften från mosade hallon)
 
Hacka chokladen fint och blanda med florsockret. Koka upp grädden och slå över chokladen, rör tills den smälter. Skär smöret i kuber och rör ner det i smeten, vispa slätt med elvisp.
Häll i en bytta klädd med smörpapper, plasta in och låt stelna, gärna över natten.
 
Ta ut tryffeln, skär i bitar och pensla på smält choklad, alternativt rulla bollar av smeten och rulla i kakao eller florsocker. Garnera t.ex med flingsalt.
 
 
 

 
 
Tryffeln som blev över gjorde jag en liten ask till ( mest för at tdet var så himla skoj att vika askar!) och den fick mamma med sig till jobbet för att ge till sin kollega.

Kommentarer
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Älskar att ge bort fina tryfflar! Bara de inte smälter i solen förstås...

Svar: Verkligen! Det är en uppskattad present =)
Elin Karlsson

2012-08-09 @ 21:35:23
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0