20 års-Cheesecake

Elin skriver:
 
I går, måndag 27 augusti, fyllde jag 20 år men vifirade i lördags. Bland annat med cheesecake, hallongrottor och hemgjorda chokladbisvkiver (som jag såklar glömde fota!). Jag fick massa fina presenter, däribland en dammsugare, ettstrykjärn, ljusstakar och små söta porslinsskålar.
 
Igår påmin födelseda flyttade jagtill Örebro för att börja måltidsekologi-linjen på universitet. Så min 20-års dag firade jag genom att flytta och sitta själv i en lägenhet på kvällen...
 
Men till cheesecaken! Den är god, det vet jag sedan innan. Denna gång testade jag att göra utan vit choklad, men det blir nog bättre med. Orginalreceptet finns här (och spricker den kan man alltid trycka i lite chokladflisor...)
 
 
 
1 stooor cheesecake
 
 
300 g digestivekex
150 g osaltat smör
1 dl strösocker
1 dl maizena
2 tsk vaniljsocker
600 g Philadephia
2.5 dl kesella 10%
3 st ägg
1 dl vispgrädde
1 dl frysta blåbär/ hallon
1 msk potatismjöl



Sätt ugnen på 175 grader och smält smöret. Krossa kexen i mixer och rör i det smälta smöret.Tryck ut blandningen hårt en form med löstagbar botten,gärna med bakplåtspapper i. Grädda botten i 10 minuter och låt den svalna.

Blanda socker, maizena och vaniljsocker i en skål. Häll i kesella och färskost och vispa krämigt med en elvisp.Höj temperaturen i ugnen till 200 grader. Tillsätt äggen och vispa väl. Häll i grädden lite i taget under vispning. Vänt runt bären i potatismjöl.

Fyll på formen med smet och varva med bär. Avsluta med bär på toppen. Grädda kakan i 30-40 minuter. Man kan täcka den med aluminiumfolie när den fått gyllene färg för att den inte ska bli för bränd. Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i eftervärmen i 30 minuter. Den ska dallra lite, den sätter sig i kylen.

Låt cheesecaken stå i kyl över natten eller 6-8 timmar för att den ska sätta sig och bli lättare att skiva upp i snygga bitar.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0