Glutenfri Chokladkaka

Elin skriver:

Göteborg har nog någon form av svenskt rekord i antal gråmulna regniga dagar. Gårdagen och idag är inget undantag, riktig krypa-ner-under-en-filt-i-soffan väder. Som tur är har vi påsklov på jobbet och jag slutar två timmar tidigare idag, dvs. 15.30. Med andra ord kommer jag hem tidigare och då ska det lagas riktig comfort food a´la Elin, nämligen risgrynsgröt!

Men, det var inte risgrynsgröt jag skulle skriva om utan glutenfri chokladkaka. När pappa, brorsan och hans tjej skulle komma och hälsa på skulle jag slänga ihop något fikaaktigt. Eftersom att brorsans flickvän är glutenintolerant fick jag utmana mig själv och bakade en chokladkaka. En riktigt smaskig sådan dessutom. Den blev dock inte kladdig ( vilket antagligen beror mer på mig än på receptet).

Jag frös ner bitarna som blev över och upptinad tilsammans med banan och grädde smakade den nästan ännu bättre!








6-8 bitar

75 g

smör

3 st

ägg

2 dl

strösocker 

¾ dl

kakao

1,5 dl

potatismjöl

2 tsk

bakpulver 

2 tsk

vaniljsocker

1 dl

mjölk 


Kokosflingor att ''bröa'' formen med ( eftersom ströbröd innehåller gluten)

Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj en rund form med löstagbar kant och ''bröa'' den med kokosflingor.
Smält smöret. Rör ihop ägg och socker. Mät upp och blanda kakao, potatismjöl,
bakpulver och vaniljsocker. Sikta ner mjölblandningen i äggsmeten
tillsammans med smöret och mjölken och
rör ihop till en ganska lös smet. Häll smeten i formen och grädda i nedre
delen av ugnen i knappt 25
minuter. Låt svalna och lossa kakan ur formen.

Serveras gärna med grädde och banan ( fast då blir man väldigt mätt efteråt...)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0