Inflyttad och körsbärstårta

Elin skriver:

Jag har precis flyttat hemifrån för första gången. 23 mil till Göteborg. Här ska jag jobba som ''betald volontär'' inom svenska kyrkan, och de senaste dagarna har det varit alldeles för mycket på gång så bloggen har fått stå åt sidan. Årets chock kom i förrgår då jag hade blivit lovad ett eget mini-kök ( jag bor inneboende i en källare) men tvingas nu istället att dela kök med två andra volontärer. Just nu är situationen att alla 5 gafflar står i diskmaskinen och maskindiskmedel saknas. Great! Men, om ingen rör mina saker går nog det mesta att lösa.

Så, nu till tårtan. Här är min födelsedagstårta, som blev en slags glasstårta. En mycket smaskig sådan, så håll till godo!



200 g mandelmassa
2 msk kakao
2 ägg
3 äggulor
1 dl florsocker
250 g körsbärssylt
3 dl vispgrädde
Ev. Körsbärssylt till garnering + färska eller frysta körsbär

Sätt ugnen på 175°C. Riv mandelmassan och blanda med kakao och ägg till en jämn smet.
Spänn fast ett bakplåtspapper i en form med löstagbar kant. Häll i smeten och ställ in i ugnen 15–20 minuter.
Låt kakan kallna i formen. Lossa kanten från formen och spänn fast igen.

Vispa äggulor och florsocker pösigt. Vispa grädden och rör försiktigt ner i äggsmeten. Rör ner sylten lite i taget.
Häll fyllningen på tårtbottnen. Ställ formen i frysen, gärna över natten.

Tårtan behöver inte tas fram i förväg, för den tinar fort. Toppa ev med lite körsbärssylt och garnera med färska körsbär.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0