Rödbetsoppa

Elin skriver:

Soppan ser allt lite läskig ut, fast den smakar prima. Dock har jag glömt bort hur jag gjorde så ni får ett ungefärligt recept. Jag brukar göra mina soppor på ungefär samma grunder.





Rödbetssoppa

5-6 stora rödbetor
Vatten
1/2 - 1 grönsaksbuljongtärning
1 gul lök
Någon klyfta vitlök
En skvätt grädde
Olja
Salt, Peppar

Koka rödbetorna tills de är mjuka (drygt 1 timme om de är stora) och skala dem efter. Ett bra tips är att hålla dem under rinnande kallt vatten och trycka bort skalen. Fräs grovhackad lök och vitlök i olja och släng på rödbetorna som du tärnat. Häll på lite vatten och mixa ihop med stavmixer. Krydda + ha i buljongtärningen och häll i lite grädde. Spä eventuellt med mer vatten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0