Grönsakspaj

Elin skriver:

Jag är en riktig pajnörd. Åh, jag älskar verkligen paj med alla möjliga fyllningar. Mest är det dock skalet jag vill åt...

Om man vill undvika degigt skal är denna metod jättebra. Att kyla ned degen minst en halvtimme innan förgräddning gör den sådär härligt spröd och frasig. Detta recept är rätt långt, men faktiskt väldigt smidigt att göra. En impa-paj helt enkelt!



Deg:

3 dl vetemjöl
75 g smör
0,5 dl kesella ( 10 %)

Fyllning:

3 ägg
2 dl kesella ( 10 %)
75 g fetaost
1 vitlöksklyfta
Salt, Peppar

Grönsaker:

3 dl broccolibuketter
1 liten purjolök
1 röd paprika
1 msk olivolja
10-15 oliver
25-75 g fetaost
+ ev. smakrik ost att riva över

Blanda alla ingredienser till pajdegen i en matberedare och kör hastigt till en deg. Tryck ut degen i en pajform och ställ kallt ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader.

Nagga skalet och förgrädda ca 12 minuter.


Blanda ägg och kesella. Smula ner fetaosten. Pressa i vitlöksklyftan. Salta och peppra.

Förväll broccoli i lättsaltat vatten ca 5 min, låt rinna av väl i durkslag. Strimla purjolök och paprika och fräs dem i olivolja några minuter. Lägg i grönsaker + oliver och häll över fyllningen.Smula över fetaosten och eventuell annan ost. Grädda pajen mitt i ugnen ca 35 min eller tills den stannat och fått lite färg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0