Dumlemuffins - muffins med en överraskning

Louise skriver:
Hade av någon outgrundlig anledning en hel hoper dumlekolor hemma...
Vad gör man med för många dumlekolor? Jo man bakar muffins =)


Blir ca 12 st små muffins eller 6 st stora

Ingredienser:

100 g smör
2 dl mjölk 3%
1 citron, skalet
2 st ägg
1 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

1 påse dumlekolor (kanske lite mycket enligt min smak, jag tog en kola per liten muffins)

Gör så här:
Sätt ugnen på 200°C om du gör stora muffins och 225°C om du gör små.
Smält smöret och tillsätt mjölk och rivet citronskal.
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker pösigt. Rör ner den ljumna vätskan.
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.
Placera ut pappersformar i en muffinsplåt.
Fyll muffinsformarna till 2/3 med smet. Stick ner några Dumle i varje form.
Grädda i mitten av ugnen i ca. 20 min. om du gör stora muffins eller 12-15 min om du gör små.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0