Chokladkaka... mmm...

Louise skriver:

En väninna skulle komma över på kaffe idag. Hon är själv väldigt bra på det där med bakning. Detta är vad jag "slängde ihop". Kakan mår bra av att stå i kylen över natten, vilket passade bra då jag inte hade så mycket tid över att baka idag. Jag kan säga att den blev vansinnigt god!



Ingredienser:
8-10 pers

300 g smör
6 dl strösocker
4 ägg
2 dl kakao
1 msk vaniljsocker
2 krm salt
3 dl vetemjöl
ev. florsocker

Servering:
Syrlig yoghurtgrädde
2 ½ dl vispgrädde
1 dl grekisk yoghurt
1 ½ tsk vaniljsocker

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en form med löstagbar kant.
2. Smält smöret i en stor gryta. Rör ner övriga ingredienser (utan florsocker) till en slät smet.
3. Häll ner smeten i formen coh baka mitt i ugnen i 30 min. Låt kakan svalna och kyl den sedan fram till servering, gärna till nästa dag.
4. Lossa kakan ur formen och lägg den på ett fat. Pudra över florsocker. Servera med yoghurtgrädde.





Kommentarer
Postat av: kriss

gudars va gott det ser ut!

2011-03-18 @ 19:23:34
URL: http://bikkjen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0