Macarons

Elin skriver:

På morgonen på min studendag fick jag inte titta i kylskåpet. Och när jag kom hem fick jag reda på varför. Malin hade bakat studentmösse-macarons! Så himla fina var de och jag blev jätteglad!




Malins Macarons, ca 25 stk

Kakorna


4 äggvitor
0.5 dl strösocker
150 g skållad och malen sötmandel
4 dl florsocker

Fyllning

100 g vit choklad
0,5 dl vispgrädde
Rivet skal och saft från en lime


Sätt ugnen på 150 grader.

Vispa äggvitorna på låg hastighet i en bunke och öka efter hand.

Tillsätt strösocker, lite i taget och vispa till en toppig maräng.

Blanda försiktigt ner malen mandel och florsocker.

Spritsa eller klicka ut smeten till 50 runda klickar, stora som femkronor, på en plåt med bakplåtspapper. en 15 minuter för att förhindra dem från att spricka i ugnen.

Grädda kakorna i nedre delen av ugnen cirka 12 minuter, de skall vara lite mjuka i mitten.

Dra bort bakplåtspappret från plåten direkt och låt kakorna svalna.


Fyllning:

Hacka chokladen fint. Koka upp grädden. Ta kastrullen från plattan och blanda ner chokladen. Rör tills den har smält. Smaksätt med limeskal och limesaft. Förvara i kyl tills den har en bra konsistens.

Lägg sedan ihop macronsen två ch två med kräm imellan.

( Vill man så färgar man hälfen av kakorna svarta och krämen blå eller gul, och vips, studentmösse-macarons!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0