Rödbetskaka

Louise skriver:

Jag har länge varit nyfiken på att göra kaka med rödbeta i. Hörde talas om detta någon gång för länge sedan och tänkte att jag skulle pröva detta vid tillfälle, och nu dök detta tillfälle upp...



Ingredienser:

3 dl mjöl
4 dl socker
3 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 dl olja
3 ägg
150 g mörk choklad
500 g rivna kokta rödbetor
Kokos till formen

Gör så här:

Skär bort blasten och tvätta rödbetorna.
Koka dem, det tar ca 40 min, prova med potatissticka.
Spola dem under kallt vatten så går skalet lätt att ta bort, riv dem sedan grovt.
Sätt ugnen på 175°C och smöra och bröa en form med med löstagbar kant.
Blanda mjöl, bakpulver, salt, vaniljsocker och den grovhackade chokladen i en bunke.
Vispa ägg och socker pösigt i en annan bunke.
Tillsätt olja till ägg-sockerblandningen, lite i taget under vispning.
Vänd i de rivna rödbetorna och mjölblandningen och rör ihop till en smet.
Häll smeten i den bröade formen och grädda i mitten av ugnen ca 45 min.
Låt kakan svalna och toppa eventuellt med följande frosting:

Ingredienser:
2,5 dl florsocker
3 msk saft av valfri citrus (jag tog apelsin)
Skalet av valfri citrus (jag tog citron)



Kanske inte den godaste kakan jag smakat, men den var onekligen intressant...
Vär d att prova i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0