Kaffeglass

Elin skriver:

Nu när jag har börjat att förstå mig på min glassmaskin blir resultaten allt bättre. Häromsistens svängde jag ihop en kaffeglass och jösses så smaskigt det blev! Kanske är jag lite väl partisk då kaffeglass är min absoluta favoritsmak men testa om du gillar kaffe, och jag lovar att du inte blir besviken!




Kaffeglass, 2 portioner ( kan enkelt dubblas)

2 äggulor
1/2 dl strösocker
1 dl mjölk
1 dl vispgrädde
En nypa salt

Vispa äggulor och socker till en riktigt pösig smet. Koka upp grädden och mjölken i en kastrull och blanda med salt, låt sedan svalna. Blanda gräddblandningen med äggvispet och sjud över vattenbad ca 10 minuter tills smeten tjocknat något. Kyl smeten tills den är riktigt kall.

Kör sedan i glassmaskin ca 30 minuter. Skeda upp glassen i en frys-kall byta och låt stå i frysen 2-3 timmar. Njut sedan av världens bästa glass, hemgjord utan läskigheter i...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0