Nektarinkaka

Elin skriver:

Jag råkade få en ask nektariner över och eftersom att det bara är jag hemma som äter nektariner (råa) så var jag ju tvungen att hitta på något med dem. En nektarinkaka blev det och varma nektariner smakar verkligen annorlunda. Kakan blev lite väl ''äggig'' för min smak, men slank ner gjorde den trots allt.






Nektarinkaka 6-8 portioner


75 g smör
1 dl strösocker
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2–3 nektariner


Fyllning

1 ägg
1/2 dl strösocker
1 dl vispgrädde
1 dl skållad, hackad mandel
Ugn: 175º
Rör rumsvarmt smör och socker poröst. Rör i äggen och tillsätt vaniljsocker, mjöl och bakpulver. Blanda ihop till en smet. Häll sedan smeten i en smord form med löstagbar kant. Dela nektarinerna i klyftor och stick ner i smeten. Grädda i 10 minuter.

Rör ihop ägg och socker till fyllningen. Vispa grädden och blanda i. Häll smeten över frukten i formen. Strö över mandeln och grädda kakan klar, ca 30
Grundreceptet är härifrån

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0