Rågbröd - Favorit i repris

Elin skriver:
Snubblade visst in på en länk via en blogg nyss, och hoppsan, det är linssoppans dag idag! Jag är ju ett stort fan av linssoppa, och när jag inom några år blir en fattig student kommer jag att leva på just linssoppa. Så klicka här för recept på en smaskig linssoppa, och här för en misslyckad variant som ni inte bör prova...


Jag skulle skriva om detta recept idag, men hade visst gjort det tidigare. Men vet ni vad? Ni får en favorit i repris!



1 limpa

5 dl rågsikt

2 dl grovt rågmjöl

1/2 msk malda brödkryddor

1/2 msk salt

1/msk bikarbonat

1/2 dl mörk sirap

5 dl filmjölk

 

Sätt ugnen på 175 grader och smörj en avlång brödform. Blanda alla de torra ingridienserna i en bunke och tillsätt sirap och filmjölk. Rör samman till en kladdig deg och häll ut i formen. Jämna till ytan och grädda i nedre delen av ugnen i 50-60 minuter. Låt limpan svalna helt innan du skär i den.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0