Qourn-stroganoff

Elin skriver:

Nu har väl rubriken redan avslöjat svaret, men gissa vad det är på bilden nedanför?

Gissade du på korvstroganoff gissade du fel, det är nämligen qourn-stroganoff. Jag läste ju boken döden i grytan och sedan dess har jag börjat fundera över djurindustrin. Så jag har blivit flexitarian ( för övrigt det bästa ordet på länge), d.v.s vegetarian på halvtid.

Qourn är då ett utmärk alternativ till kött. Det är baserat på svampprotein men smakar inte alls svamp. Och tro mig, svamphatare som jag är. Snabbt och smidigt är det med.



Qourn-stroganoff ala Elin
3-4 portioner

1 paket Qourn-strimlor
1 paket krossade tomater
1 gul lök
1 röd paprika
ca 2 msk tomatpure
4 överfulla matskedar med cremé fraiche ( ca 6 ''vanliga'')
Ev. en skvätt soja
Torkad oregano
Salt, peppar
Olja

Strimla lök och paprika och fräs en stund i olja. Släng i qourn-strimlorna och fräs lite till. Häll på tomatpuren, cremé fraichen och de krossade tomaterna. Krydda och häll på sojan (för färgens skull) och koka en liten stund. Smaka av och krydda mer om det behövs. Serveras förslagsvis med ris och någon smaskig grönsak.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0