Pannacotta med blåbärskompott

Louise skriver:
Här kommer efterrättsreceptet som jag skrev om för ett tag sedan...
Det blev vansinnigt gott kan jag säga...
Det bästa var att det blev 4 st av detta recept, så jag hade två till att smaska på vid senare tillfälle.
I receptet stod det havregryn. När jag redan startat med efterrätten upptäckte jag att havregrynen var slut här hemma. Man tager vad man haver, sa Kajsa Warg, och det gjorde jag oxå. Jag använde mig av Kellogs wilde berry istället... och det blev faktiskt en riktig hitt!



Ingredienser:
4 st

Blåbärskompotten:
175 g blåbär
0,75 g råsocker
½ gelatinblad, generöst blötlagt

Pannacottan:
4 dl grädde
0,5 dl råsocker
½ vaniljstång, delad och urskrapad
2,5 gelatinblad, genröst blötlagda

Havrekrisp:
0,75 dl havregryn (eller som i mitt fall Kellogs vilde berrys)
1 msk råsocker
1 msk smör
kanel

Gör så här:
Värm grädden i en kastrull tillsammans med socker och vaniljstång.
När sockret löst sig och grädden är nära att sjuda drar man kastrullen från plattan och vispar ned gelatinbladen så att de helt löses upp.
Låt det hela stå och svalna medan du gör blåbärskompotten och gör havrekrispet.

Lägg blåbären och sockret i en kastrull och låt det hela koka på medelvärme i ca 20 min.
Rör om emellanåt och sänk värmen om det kokar för kraftigt.
Rör ned gelatinbladet så att det löser sig när kompotten är klar.
Ställ kastrullen åt sidan för att svalna.

Smält smöret i en gjutjärnspanna.
Strö i sockret och havregrynen.
Stek på medlevärme under konstant omrörning så att havregrynen blir brynt och får vacker färg utan att de bränns.
Häll havrekrispet på ett bakplåtspapper för att svalna.

Häll upp pannacottan i dessertskålar.
Ställ i kylskåp för att svalna, åtminsrone tre, gärna fyra timmar.
Fördela blåbärskompotten ocanpå pannacottorna efter halva kyltiden.
Smula över havrekrispet precis innan servering.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0