Auberginelasange

Elin skriver:

Lollo tipsade om en vanlig lasange för några dagar sedan. Här kommer ett vegetariskt recept på lasange, mycket godare tycker jag!




Auberginelasange
ca 3-4 portioner


1 aubergine
1 gul lök
1 burk hela tomater
Lasangeplattor
Riven ost
Salt, peppar
Torkade örter
Olja

Bechamelsås
Smör
Vetemjöl
Mjölk

Börja med att sätta på ugnen på ca 200 grader. Grovhacka löken och skär auberginen i kuber. Fräs dem i lite olja och blanda sedan i tomaterna. Krydda och ställ åt sidan.

Bechamelsås

Jag gör alltid min bechamel på känn så det är därför jag inte har skrivit några mått. Men man smälter iallafall smör, har i vetemjöl och vispar sedan ut redningen med mjölk. Detta låter man koka ihop till en tjock sås.


Börja med lite grönsaksröra i botten på en ugnsfast form. Varva sedan lasangeplattor med såserna och avsluta med bechamelsåsen. Strö över riven ost och gratinera i ugnen tills plattorna är mjuka och ytan har fått en fin färg.




Kommentarer
Postat av: kriss

åh slurp! ja måste testa!!

2011-05-01 @ 16:35:44
URL: http://bikkjen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0